12 سپتامبر 2022 - بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت(EASD)  در استکهلم سوئد (19-23 سپتامبر) ارائه شد، تزریق هفتگی داروی جدید چاقی –سماگلوتید-خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.

سماگلوتاید اخیراً در ایالات متحده به عنوان درمانی برای چاقی و در انگلستان بطور موقت تأیید شده است.

دکتر دبلیو تیموتی گاروی رهبر این تحقیق از دپارتمان علوم تغذیه ی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، گفت: به نظر می رسد سماگلوتاید مؤثرترین دارو تا به امروز برای درمان چاقی باشد و نتایج آن مشابه با نتایج کاهش وزن پس از جراحی چاقی است.

تایید این دارو بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی انجام شد که نشان می‌داد در صورت استفاده ی این دارو همراه با یک برنامه سبک زندگی سالم، به طور متوسط ​​بیش از 15 درصد از وزن فرد کاهش می‌یابد.

این میزان کاهش وزن برای درمان یا پیشگیری از طیف وسیعی از عوارض چاقی که سلامت و کیفیت زندگی را مختل می‌کنند، کافی است و تحولی بزرگ در پزشکی چاقی ایجاد می کند.

مشخص شده است که چاقی خطر ابتلا بهدیابت نوع 2را حداقل شش برابر افزایش می دهد و دکتر گاروی و همکارانش علاقه مند بودند که تاثیر سماگلوتاید را بر کاهش این خطر بررسی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، آنها نتایج دو کارآزمایی سماگلوتید را تجزیه و تحلیل کردند.

در کارآزمایی STEP1، به 1961 فرد دارای اضافه وزن یا چاق، 2.4 میلی گرم سماگلوتاید یا دارونما در هفته، به مدت 68 هفته تزریق گردید.در کارآزمایی STEP4، به تمام 803 شرکت کننده ی دارای اضافه وزن یا چاق، بطور هفتگی 2.4 میلی گرم سماگلوتاید به مدت 20 هفته تزریق شد. سپس آنها یا به درمان با سماگلوتاید ادامه داده یا برای 48 هفته بعد درمان آنها به دارونما تغییر یافت.

شرکت کنندگان در هر دو کارآزمایی توصیه هایی در مورد رژیم غذایی و ورزش دریافت کردند.

محققان از مرحله بندی بیماری متابولیک قلبی((CMDS[1] برای پیش بینی خطر ابتلاء شرکت کنندگان بهدیابت نوع 2در 10 سال آینده استفاده کردند.

مطالعات پیشین نشان داده بود که CDMS یک اندازه گیری بسیار دقیق برای خطردیابت نوع 2است و با استفاده از فرمولی محاسبه می شود که فاکتورهای جنسیت، سن، نژاد،BMI ، فشار خون بیمار و همچنین سطح گلوکز خون، کلسترول HDL و تری گلیسیرید در آن در نظر گرفته می شود.

امتیاز خطر 10 ساله برای ابتلا به دیابت نوع 2 برای گروهی از شرکت کنندگان در کارآزمایی STEP1 که سماگلوتاید دریافت کرده بودند، 61 درصد کاهش یافت (از 18.2 درصد در هفته ی صفر به 7.1 درصد در هفته 68).

این در مقایسه با کاهش 13 درصدی امتیاز خطر برای افرادی بود که دارونما دریافت کردند ( از 17.8 درصد در هفته صفر به 15.6 درصد در هفته 68).

این نمرات خطر، منعکس کننده ی میزان کاهش وزن هستند که به طور متوسط ​​17٪ با سماگلوتاید در مقابل 3٪ با دارونما بود.

در شروع کارآزمایی، نمرات خطر در شرکت‌کنندگان مبتلا به پیش دیابت بیشتر از افراد دارای سطح قند خون طبیعی بود. با این حال، سماگلوتید خطر را به میزان مشابهی در هر دو گروه کاهش داد.

در شرکت کنندگان کارآزمایی STEP 4، بیشترین کاهش در نمرات خطر در 20 هفته اول مشاهده شد (از 20.6 درصد در هفته ی صفر به 11.4 درصد در هفته 20). در افرادی که به دریافت سماگلوتاید ادامه دادند، امتیاز خطر بیشتر کاهش یافت و به 7.7٪ رسید، اما در کسانی که دارویشان به دارونما تغییر داده شد، به 15.4 درصد افزایش یافت.

این نشان می دهد که برای حفظ کاهش خطرابتلا به دیابت نوع 2، باید درمان با سماگلوتاید ادامه یابد.

دکتر گاروی گفت: سماگلوتاید خطر ابتلا به دیابت را در آینده تا بیش از 60 درصد در بیماران چاق کاهش می‌دهد، این رقم چه در یک بیمار مبتلا به پیش دیابت یا فرد دارای سطح قند خون طبیعی، مشابه است. برای حفظ این فایده، درمان مداوم با سماگلوتید مورد نیاز است.

با توجه به افزایش نرخ چاقی و دیابت، سماگلوتید می تواند به طور موثر برای کاهش بار این بیماری های مزمن استفاده شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-game-changing-obesity-drug-halves-diabetes.html



[1]Cardiometabolic Disease Staging